Eina DigitalMakers: Índex de Maduració Digital (IMD)

Pasqual Flores
Spread the love

A DigitalMakers quan arriba un client nou, per poder saber quin tipus de servei és l’òptim per a ell i per a la seva situació concreta, necessitem establir en quin grau de maduració digital es troba. Per fer-ho, emprem una eina viva i en constant evolució, què anomenem Índex de Maduració Digital DigitalMakers.

Aquesta eina l’hem basat en la lectura, estudi i anàlisis d’un article de l’àgencia Mckinsey que data del 2015, “What ‘digital’ really means”.

Al llarg del següent, comentarem els següents punts d’interès al respecte:

Per quin motiu emprar el IMD?

El que esperem d’aquest Índex de Maduració Digital DigitalMakers és que:

  1. Ens ajudi a determinar què entenem per Digital. És clau que tots els actors implicats tinguem la mateixa concepció sobre el que estem parlant.
  2. Un cop ja hem acordat què entenem per Digital, arriba el moment de determinar on és exactament l’empresa en estudi i quin camí li falta per recórrer per ser una empresa considerada Digital.
  3. I per tant, un cop ja tenim dibuixat el mapa digital i on és la nostra empresa, ja només falta determinar la fulla de ruta cap a transformar-nos digitalment.
Visió empresa digital

Visió

  • Per nosaltres aquest punt té un clar enfocament en la directiva de l’empresa. La directiva de l’empresa aposta per millorar o fer sobreviure el negoci per canals digitals ? té un pressupost destinat ? és flexible per explorar noves oportunitats de negoci ? per exemple si som fabricants històricament de raquetes de tennis, estem disposats a complementar el nostre negoci fent raquetes intel.ligents amb sensors que monitoritzen com juguem, oferint als clients noves maneres de millorar el joc, i convertir el nostre producte en un servei?
  • Els canals digitals, escurcen la distància entre la nostra empresa i el nostre client, per tant estem disposats a passar de ser un negoci local a un negoci internacional?

Estrategia Customer Centric

  • Valorar quin model de negoci estudiem, B2C o B2B ? hi ha alguna regulació de l’administració pública rellevant a tenir en compte ?
  • Posem al client al centre de la nostra estrategia com empresa ? sabem on és el nostre client ? l’escoltem ? hi parlem ? estem disposats a canviar i adaptar els nostres serveis, productes i/o processos per satisfer les seves necessitats ?
  • Treballem amb ell de forma hipersegmentada ? amb estrategies i accions adequades a cada segment?

Tecnologia

  • Tenim les eines adequades per poder treballar adequadament l’estratègia customer centric ? crm ? xarxes socials? web? apps? seo? sem? Inbound Marketing? etc?

Equip humà i Cultura

  • Tenim un equip humà que sap emprar les eines tecnològiques que posem al seu abast? Sap treballar amb elles de forma col.laborativa?
  • Pot treballar des de qualsevol lloc, en qualsevol moment, desde diferents dispositius?
  • Està obert a aprendre cada dia (eines noves, noves formes de mesurar, noves formes de relació amb el client, etc)?
  • L’equip humà té una cultura d’escoltar el client ? i de treballar en format de millora contínua (en format de metodologia àgil) per satisfer les seves necessitats, a la vegada que millora el servei i/o procés?

Dades

  • En base l’estratègia customer centric, es repositen totes les dades rellevants? Les dades són accessible de forma transversal per tota l’organtizació? les dades s’exploten i es prenen decisions objectives al respecte? Es mesura la millora del producte i/o servei?

% Negoci directe digital

  • Per últim, una dada rellevant és el percentatge de negoci que prové de canals digitals, d’alguna manera aquesta dada ens ajuda a determinar si estem davant d’un negoci pur digital (per exemple un ulabox, podem considerar que és 100% digital, ja que la seva forma d’arribar a nous clients i de relacionar-se amb els existents, és gairebé sempre per canals digitals), davant d’algun cas híbrid (El Corte Inglés, arriba a nous clients i es relaciona amb els actuals d’una forma hibrida entre digital i off-line), o davant d’un cas molt verd digitalment parlant, on pràcticament ni arriba ni es relaciona amb els clients per canals digitals.

Conclusió

En conclusió, si vols situar la teva empresa en un marc de maduració digital, esbrinant on és i quin recorregut pot seguir fins a completar un procés de transformació digital, no ho dubtis, posa’t en contacte amb nosaltres.

Pasqual Flores

Soci a DigitalMakers.cat, expert Digital. Ha treballat en projectes Tecnològics i d’Internet durant els últims 20 anys. Executive Master in Digital Business per ESADE 2016.


Spread the love